کد خبر: ۲۳۱۸۱۲
تاریخ انتشار: ۲۲ دی ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۶
هفته منتهی به ۲۰ دی ماه با رشد ۱۵ هزار واحدی شاخص کل مواجه و به محدوده ۲،۱۷۰،۰۰۰ واحدی نزدیک شد.

به گزارش صدای بورس، هفته منتهی به ۲۰ دی ماه با رشد ۱۵ هزار واحدی شاخص کل مواجه و به محدوده ۲،۱۷۰،۰۰۰ واحدی نزدیک شد. شاخص هم وزن هم رشد یک درصدی هفتگی را تجربه کرد. در هفته مورد بررسی به جز چهارشنبه در سایر روزها خروج پول اشخاص حقیقی را از سهام و صندوق‌های سهامی شاهد بودیم. ارزش معاملات خرد متوسط در هفته پیش بیش از ۵.۵ همت بود که نسبت به هفته ماقبل بیش از ۱۰۰۰ میلیارد رشد متوسط معاملات را نشان می‌دهد.
صادرات ملاس چغندر قند آزاد شد که خبر مثبتی برای گروه قندی است. واردات طلا مشروط شد، بانک مرکزی تامین ارز برای واردات طلا از محل ارز حاصل از صادرات خود و به صورت شمش را منوط به تحویل، عرضه و فروش آن در بستر مرکز مبادله ارز و طلای ایران کرد. وزارت صمت در بخشنامه‌ای درصد اتکایی اجباری بیمه‌های زندگی و غیرزندگی را به ترتیب به میزان ۱۳ و ۷ درصد کاهش داد. در گروه خودرو شاهد شایعات و اخبار داغی بودیم.
در ابتدای هفته انتشار اخباری مبنی بر اجازه فروش ۵ درصد زیر قیمت بازار به خودروسازان منتشر شد که با تایید و تکذیب‌های متعددی همراه شد. در انتهای هفته خبری مبنی بر اجازه پلاک‌گذاری خودروهای مناطق آزاد منتشر شد.
سازمان خصوصی سازی بلوک ۴.۵ درصدی فارس را آگهی کرد و شرکت توسعه کشت و صنعت ملی آگهی فروش بلوکی قند پیرانشهر را منتشر کرد. «زفکا» افزایش سرمایه ۷۱۰ درصدی از محل تجدید ارزیابی دارایی‌های ثابت، «غمایه» افزایش سرمایه ترکیبی ازمحل آورده و سود انباشته و «کاما» نیز افزایش سرمایه ۵۰ درصدی از سود انباشته را اعلام کرد. «حفاری» و «ثامید» نیز از قرارداد جدید خبر داد. مجلس با انتشار اوراق مالی برای پرداخت مطالبات توانیر موافقت کرد. همچنین نمایندگان مجلس با اکثریت آرا با کلیات طرح اصلاح قانون پایانه‌های فروشگاهی موافقت کردند.
در مجمع «شدوص» نماینده شستا اعلام کرد همه زیرمجموعه‌های این هلدینگ تجدید ارزیابی از محل دارایی‌های ثابت خواهند داشت. خبرها حاکی از کاهش تخفیف نفتی ایران به چین است. سخنگوی اقتصادی دولت ارقام ادعایی بدهی به صندوق توسعه ملی را رد کرد.
بورس کالا هفته پر خبری را تجربه کرد. خرید اسلب از بورس کالا برای بازرگانان ممنوع شد و صرفا شرکت‌های تولید کننده ورق فولادی اجازه خرید اسلب را خواهند داشت. شمش فولاد خوزستان با رقابت ۸ درصدی مواجه شد. سازمان خصوصی‌سازی در روزهای آتی چندین باب از املاک خود را در بورس کالا واگذار می‌کند. کامیون دوو در بورس کالا پذیرش و شمش طلا در بورس کالا با حجم زیادی معامله شد. «تماوند» و «تفارس» از پذیرش تعهدات جدید بازارگردانی و پذیره نویسی خبر دادند. سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگاه اعلام کرد که هرگونه افزایش نرخ روغن موتور غیر قانونی است. نرخ تسهیلات بانک مسکن در روزهای اخیر با رشد قابل توجهی مواجه شده است.
بانک مرکزی در این هفته بیش از ۱۲.۳ همت پول به بانک‌ها تزریق کرد که بیانگر چرخش سیاست انقباضبی بانک مرکزی به سیاست انبساطی است. «پترول» در شفاف سازی خود خبر از برگزاری مزایده به منظور فروش بلوک ۳۰ درصدی سهام پتروشیمی صدف خلیج فارس داد. قیمت دلار بازار آزاد به محدوده ۵۲ هزاری رسید و دلار حواله در مرکز مبادله به محدوده ۴۰ هزاری نزدیک شد. قیمت سکه طلا هم به بیش از ۳۲ میلیون تومان رشد کرد و صندوق‌های طلا نیز پرواز قیمتی داشتند.
در بازارهای جهانی هفته کم نوسانی برای نفت و طلا را داشتیم. قیمت نفت برنت در محدوده ۷۸.۵ دلار در هر بشکه قرار گرفت و طلا همچنان کم نوسان و در محدود ۲۰۴۰ دلار در هر اونس است. قیمت مس، روی و آلومینیوم با افت حدود ۳ درصدی هفتگی مواجه شدند و به ترتیب به محدوده ۸۴۰۰، ۲۵۰۰ و ۲۲۵۰ دلار در تن معامله شدند که در مواجه با افزایش شاخص دلار و همچنین رشد ذخایر این فلزات بود. قیمت سرب کم نوسان و در محدوده ۲۰۳۰ دلار بر تن قرار دارد.

رونق در نمادهای دلاری
اولین روز هفته طبق انتظارات بازار پرعرضه شروع شد اما فروشنده‌های قوی ظاهر نشدند و در میانه‌های بازار با جو مثبت خودرویی‌ها و لیدر شدن دو خودروساز شرایط بازار بهتر شد. شاخص کل با حدود ۱۵۰۰ واحد منفی به سطح ۲ میلیون و ۱۵۳ هزار واحد رسید در حالی که شاخص هم وزن با رشد همراه بود. خروج پول حقیقی حدود ۲۲۹ میلیارد تومان ثبت شد و ارزش معاملات خرد نیز در محدوده ۴۷۰۰ میلیارد تومان قرار گرفت. از اخبار مهم این روز می توان به فروش فوق العاده ۱۲۰ هزار دستگاه خودرو با قیمت ۵ درصد زیر حاشیه بازار اشاره کرد که در نتیجه آن، شاهد رشد قیمت در گروه خودرویی بودیم. روز یکشنبه خبرهای ضد و نقیض از خودرویی‌ها، تایید و تکذیب و ایجاد ابهام در این خصوص سبب شد که تقاضای اوایل بازار کاهش یابد و خریداران به سمت فروش بروند. در نهایت بازار متعادل و اقبال به تک سهم‌ها و نمادهای پروژه محور بیشتر شود و شاخص کل رشد ۱۱۰۰ واحدی داشته باشد در حالی که به واسطه رشد نمادهای کوچک و متوسط شاخص هم وزن رشد بیشتری داشت. روز دوشنبه بازاری کم رمق و متعادل را شاهد بودیم، تک سهم‌ها و نمادهای کوچکتر وضعیت بهتری داشتند و در محدوده مثبت معامله می‌شدند. انتظار مثبت از گزارشات فصلی پالایشی‌ها سبب شد که در این گروه تحرکات مثبتی دیده شود. ارزش معاملات خرد در محدوده ۴۶۰۰ میلیارد تومان قرار گرفت. افزایش سرمایه ۱۴۳۰ درصدی انتخاب از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌ها سبب شد که این نماد با تقاضا همراه شود. گروه ساختمانی در مرکز توجه سرمایه‌گذاران قرار گرفته و شاهد رشد قیمتی در این گروه بودیم. «شبندر»، «شپدیس» و «شپنا» بیشترین تاثیر مثبت بر شاخص کل داشتند. شاخص کل در ابتدای وقت مثبت بود ولی به تدریج با افزایش عرضه‌ها با کاهش ۷۹۹ واحدی روبه‌رو شد.

شاخص‌سازها مثبت ظاهر شدند
روز سه شنبه بازار رکودی و منفی را شاهد بودیم، عرضه‌ها در اغلب نمادها زیاد بود اما نمادهای شاخص ساز و بزرگ چون «شبندر»، «فولاد» و «فملی» توانستند شاخص را مثبت کنند و شاخص با رشد ۲۵۶۵ واحدی به سطح ۲ میلیون و ۱۵۶ هزار واحد برسد. ارزش معاملات خرد نیز در محدوده ۴۹۰۰ قرار گرفت. در شرایط منفی بازار گروه انبوه سازی معاملات مثبتی را داشتند و پس از رشدهای اخیر باز هم مورد توجه سهامداران هستند. نماد «وبصادر» و «وشهر» در گروه بانکی در محدوده سقف‌های قیمتی معامله شدند. نماد «داتام» پس از رشد ۵۰ درصدی پس از عرضه اولیه متوقف شد. در صندوق‌های طلا و گواهی‌های سکه تقاضا بالا رفته افزایشی شدند، رشد دلار آزاد و اونس جهانی سبب شد این گروه پرتقاضا شوند. در آخرین روز هفته بازاری پرتقاضا و سبز را شاهد بودیم در دقایق ابتدایی اکثر نمادها در درصدهای مثبت و صف خرید بودند اما با کاهش هیجان خرید در میانه‌های بازار سبب شد که تقاضا در اکثریت نمادها کاهش یابد، صندوق‌های اهرمی و نمادهای دلاری بیشترین تقاضا را داشتند. نماد «نخریس» پس از متعادل شدن در روز گذشته باز هم مورد توجه حقیقی‌ها قرار گرفت و صف خرید شد. در گروه کانی‌های فلزی با رشد قیمت دلار آزاد شاهد رنج‌های مثبت بودیم.
«کرومیت» پس از رشدهای اخیر بازهم با تقاضا همراه بود و به صف خرید رسید. بانک ملت پس از مجمع عمومی فوق‌العاده برای تصویب افزایش سرمایه بازگشایی شد و تا محدوده ۵ مثبت نیز معامله شد. شاخص کل با رشد ۱۴۶۰۰ واحدی به سطح ۲ میلیون و ۱۷۱ هزار واحد رسید که نمادهای «پارسان»، «وبملت» و «فملی» بیشترین تاثیر مثبت بر شاخص داشتند. ارزش معاملات خرد نیز به نسبت روز قبل افزایش داشت و در محدوده ۵۷۰۰ قرار گرفت.

  • ندا کریمی - کارشناس بازار سرمایه
  • شماره ۵۲۷ هفته نامه اطلاعات بورس
کد خبر 487101
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار